DODATKOWE ZAJĘCIA POZALEKCYJNE PROWADZONE METODĄ PROJEKTU
Tytuł projektu uczniowskiego: Podróż linią brzegową Morza Bałtyckiego
Główny cel projektu: Rozwój kompetencji kluczowych uczniów klas V poprzez udział w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych w obszarze edukacji morskiej. Poznanie i ugruntowanie wiedzy o krajach nadbałtyckich.
Imię i nazwisko nauczyciela: Ewa Plata
Skład grupy II:
Dominika
Kacper
Klaudia
Dominik
Daria
Temat „Podróż linią brzegową Morza
Bałtyckiego” wydał się nam interesujący, pozwalający ująć ważne informacje o
morzu w aspekcie podróżniczym oraz pozwoli wykorzystać nasze umiejętności technologii informatycznej
poszukiwania i prezentowania informacji oraz poszerzyć swoje zainteresowania
podróżnicze. Efektem pracy grupy będzie opracowanie przewodnika pt. „Dookoła
Bałtyku” oraz przygotowanie quizu o krajach nadbałtyckich dla klas IV-VI.
Naszą pracę rozpoczęliśmy 20.03.2014 r.
PIERWSZE SPOTKANIE: Zapoznaliśmy się z celem projektu „Złap wiatr w pomorskie żagle wiedzy” oraz zasadami udziału w projekcie. Poszperaliśmy trochę w bibliotece szkolnej aby czegoś się dowiedzieć o tematyce morskiej. Przeglądaliśmy zasoby internetu o tematyce Morza Bałtyckiego. Wybraliśmy temat naszego projektu: Podróż linią brzegową Morza Bałtyckiego. Pani powiedziała, że musimy wybrać kapitana grupy. Więc jednomyślnie, a może nie :) wybraliśmy Dominikę.
Zadanie dla grupy na następne zajęcia:
- zastanowić się jakie zagadnienia powinny znaleźć się w naszym projekcie,
- zastanowić się jakie materiały opracujemy
- zastanowić się co będzie końcowym efektem naszej pracy
Podczas drugiego spotkania wybraliśmy lidera grupy. Liderem została Dominika. Po burzliwej dyskusji wstępnie ustaliliśmy, że ważne informacje o morzu opracujemy w ujęciu podróżniczym. Praca nad tym projektem pozwoli nam wykorzystać i wzbogacić nasze umiejętności posługiwania się środkami technologii informatycznej poszukiwania i prezentowania informacji oraz poszerzyć nasze zainteresowania podróżnicze.
Efektem pracy grupy będzie:
· opracowanie przewodnika pt. „Dookoła Bałtyku”
· przygotowanie gry "Pamięć M. Bałtyckie"
· opracowanie scenariusza Szkolnego Dnia Morskiego.
Efektem pracy grupy będzie:
· opracowanie przewodnika pt. „Dookoła Bałtyku”
· przygotowanie gry "Pamięć M. Bałtyckie"
· opracowanie scenariusza Szkolnego Dnia Morskiego.
Na zakończenie projektu zorganizujemy wraz z I grupą Szkolny Dzień Morski, podczas, którego zaprezentujemy nasze działania w ramach projektu.
W trakcie zajęć podzieliliśmy między siebie zagadnienia, które opracowywaliśmy w edytorze tekstowym Word oraz zapoznaliśmy się z obsługa programu do prezentacji multimedialnych Power Point. Pani powiedziała, że możemy wziąć udział w konkursie projektów, ale w tym celu musimy założyć bloga, na którym będziemy umieszczać informacje o naszej pracy. Oczywiście weźmiemy udział w konkursie wszyscy jednogłośnie potwierdziliśmy. Ale mamy też kolejne zadanie, aby przygotowywać krótkie informacje o postępach naszej pracy w grupie oraz współprowadzić bloga np. wstawiać komentarze. Dominika jako lider grupy powiedziała, że wspólnie z całą grupą będą redagować teksty, a Pani będzie umieszczać je na blogu.
Zadanie dla grupy na następne
zajęcia:
·
zredagować
tekst na bloga o naszej pracy,
·
dalsza praca
nad opracowaniem informacji,
·
zastanowić
się jak zorganizujemy Szkolny Dzień Morski,
·
zastanowić
się co jeszcze możemy zrobić w ramach pracy grupy.
TRZECIE SPOTKANIE: Zredagowaliśmy
tekst na bloga, trochę nam to zajęło czasu z uwagi na problemy ze stylem
pisania Pani się trochę czepiała i zwracała uwagę na formę gramatyczną.
Pracujemy nadal nad przygotowaniem przewodnika. Wybieramy informacje z książek
znajdujących się w bibliotece oraz z zasobów internetu. Dominika opracowuje
Łotwę Zuza - Danię, Kacper - Niemcy Dominik - Litwę, Klaudia - Polskę i Rosję,
Daria _ Szwecję i Estonię. Pod okiem naszego opiekuna dopracowujemy naszą
prezentację i informacje. Pani udziela nam wskazówek i rad jak wzbogacić naszą
prezentację wykorzystując narzędzia programu Power Point. Najwięcej frajdy
sprawiły nam animacje i przejścia slajdów. Podczas pracy wymienialiśmy się
pomysłami i umiejętnościami. Nasze prezentacje prawie gotowe.
Zadanie dla grupy na następne zajęcia:
Zadanie dla grupy na następne zajęcia:
·
zredagować
tekst na bloga o naszej pracy,
·
przygotować
co najmniej pięć pytań (oraz odpowiedzi) do swojego zagadnienia.
CZWARTE SPOTKANIE: Pod kierunkiem naszego opiekuna
założyliśmy dzisiaj konta na GOOGLE, aby móc korzystać z naszego bloga, np.
dodawać komentarze i korzystać z poczty elektronicznej Gmaila. Pani Ewa
wyjaśniła nam jak dodawać komentarze, przypomniała o netykiecie internetowej.
Przygotowane pytania do naszych zagadnień przepisaliśmy na komputerze.
Pytania wysłaliśmy do Dominiki. Dominika zapisała wszystkie pytania w jednym
dokumencie. Następnie wszyscy jeszcze raz przeczytaliśmy całość dopracowaliśmy
niedociągnięcia i przesłaliśmy elektroniczną pocztą do Pani. Ciekawe, czy
dobrze wykonaliśmy zadanie i czy się Pani spodoba? Każdy jeszcze pracował
nad swoją prezentacją, bo oczywiście Pani miała dla każdego drobne uwagi i
wskazówki.
Zadanie dla grupy na następne
zajęcia:
·
przesłać do
Pani swoją prezentację
·
przygotować
propozycję na zorganizowanie Szkolnego Dnia Morskiego
PIĄTE SPOTKANIE: Na początku zajęć Pani Ewa pochwaliła nas za ciekawe
pytania jakie przygotowaliśmy na konkurs Wiedzy o M. Bałtyckim. Następnie Pani
poleciła nam jeszcze raz przejrzeć nasze prezentacje i wysłać je do Pani. No i
poszło, teraz zostaną jeszcze raz sprawdzone ocenione, a następnie scalimy je i
przewodnik pt. „Dookoła Bałtyku" gotowy. Kolejnym punktem naszego
spotkania była burza mózgów - jak zorganizować Szkolny Dzień Morski. Wstępnie
ustaliliśmy, że podczas tego przedsięwzięcia zaprezentujemy nasz przewodnik,
przeprowadzimy konkurs wiedzowy i plastyczne, przygotujemy dekorację szkoły. Pani
zaproponowała żebyśmy wykonali prace plastyczne o tematyce morskiej. Pomysł nam
się podobał, bo lubimy prace plastyczno techniczne, a tym bardziej, że Pani
powiedziała, że ta techniką jeszcze nie pracowaliśmy. Pokazała nam prace
wykonane techniką IRYS FOLDING, bardzo nam się ta technika spodobała i
postanowiliśmy, że na następnych zajęciach przygotujemy prace, które będziemy
mogli wykorzystać jako dekoracje podczas Szkolnego Dnia Morskiego. Dominika
powiedziała, żeby każdy poszperał w internecie i poszukał stron z szablonami.
Na następnych zajęciach wybierzemy najciekawsze, wydrukujemy i wykonamy prace.
Zadanie dla grupy na następne
zajęcia:
· przesłać do
Pani swoją prezentację
· przygotować
swoją propozycję zadań na zorganizowanie Szkolnego Dnia Morskiego
· przynieść
kolorowy papier i klej
SZÓSTE SPOTKANIE:
Pani sprawdziła nasze prezentacje i powiedziała, że
jak na pierwsze nasze spotkanie z programem Power Point to nam się udało na
nasze prace przygotować na szóstkę. Dzisiaj Pani pokazała nam jak wykonać prace
plastyczne techniką IRYS FOLDING. Wydrukowaliśmy wybrane przez nas szablony i
wykonaliśmy ilustracje. Bardzo fajna technika. Zajęcia bardzo nam się podobały.
Wspólnie z grupą postanowiliśmy przygotować na Szkolny Dzień Morski „grę pamięć",
a Dominik i Kacper zaproponowali - wodowanie łódek przez nas wykonanych. Jeszcze
Dominika wpadła na genialny pomysł przygotowania kącika potraw rybnych oraz
krótkiej informacji na temat wartości odżywczych ryb. Podzieliliśmy między
siebie zadania na przygotowanie potraw. W menu będą koreczki śledziowe, kanapki
z pastą rybną, sałatka rybna i jeszcze co nam przyjdzie do głowy.
Zadanie dla grupy na następne
zajęcia:
·
Dokończyć ilustracje
SIÓDME SPOTKANIE:
Zabraliśmy się za pracę nad opracowaniem „GRY MEMORY -
MORZE BAŁTYCKIE”. Podzieliliśmy się zagadnieniami i zabraliśmy się do pracy. W
edytorze tekstowym przygotowaliśmy tabelę a w niej umieściliśmy ilustracje do
gry. Trochę nam Pani musiała pomóc w formatowaniu tabeli, aby kartoniki wyszły
równe ale tak poszło nam całkiem dobrze. Wzbogaciliśmy przy okazji słownictwo o
tematyce morskiej. A najciekawsze było poznanie laminatora i Pani pozwoliła nam
samodzielnie go obsłużyć. Nasze karty wyszły rewelacyjnie. Praca w naszej
grupie przebiegała bezkonfliktowo jak zawsze zresztą. W internecie
poszukiwaliśmy informacji na temat
budowy łódek i statków. Ile tych pojazdów wodnych, małe, duże, towarowe,
pasażerskie, sportowe, z żsaglami i bez, a nawet podwodne.
Zadanie dla
grupy na następne zajęcia:
ÓSME SPOTKANIE:
Super
zajęcia!!! Bardzo lubimy projektować i majsterkować. Zainspirowani pobytem w Muzeum Morskim W
Gdańsku gdzie dowiedzieliśmy się jak budowano łodzie i statki zabraliśmy się do pracy. Zebraliśmy
wszystkie przyniesione materiały mamy styropian, materiały odpady drewniane,
patyki, wykałaczki, papier. Podzieliliśmy się na dwie grupy zaczęliśmy wymyślać
jak mają wyglądać nasze pojazdy wodne. Przymierzaliśmy, układaliśmy trochę się
spieraliśmy o pomysł efektu końcowego, ale ostatecznie jesteśmy zadowoleni
wyszło super – nawet podobne do statków te nasze wytwory, ale czy popłyną?
Dowiemy się 23.05. podczas Szkolnego Dnia Morskiego. Dominika jeszcze przygotowała referat "Ryba dobra na wszystko", który zaprezentuje w kąciku dań rybnych.
Fajnie jest w naszej grupie robimy wiele ciekawych i interesujących rzeczy.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie pracuje się z moją grupą. ;)
OdpowiedzUsuńFajne było spotkanie z Mateuszem Kuśnierewiczem.
OdpowiedzUsuńBardzo podobają mi się te lekcje.Dużo się nauczyłam korzystać z powerpointa.A w ogóle fajnie mi się pracuje z naszą grupą. :D
OdpowiedzUsuńBardzo podobały mi się zajęcia na pikniku żeglarskim.Było bardzo fajnie świetnie się tam bawiłam !!!
OdpowiedzUsuńNajbardziej podobało mi się w Muzeum, gdy pracowaliśmy w grupach i bawiliśmy się w odkrywców Morza.Dowiedziałem się na czym polega praca archeologa.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie bawiłam się na tej wycieczce.Zainteresowały mnie stroje nurków w których nurkowali ponad 500 lat temu.Świetnie się bawiłam w archeologa gdy rozwiązywaliśmy zadania na kartkach. Moja grupa dostała ciekawy przedmiot którym był kawałek fajki.Oczywiście nie odgadliśmy co to było :( . Ale i tak było ciekawie.
OdpowiedzUsuńPodczas wycieczki w dniu 29.04.2014 r. przeszliśmy się przez Stare Miasto w okolicach Fontanny Neptuna. Przechodniów bawili mimowie, którzy zrobili na mnie ogromne wrażenie.
OdpowiedzUsuńNa wycieczce w Gdańsku najbardziej podobało mi się w muzeum. Byliśmy podzieleni na dwie grupy. Bardziej podobało mi się z Panią przewodnik. Było bardzo ciekawie uzupełnialiśmy ankiety i było więcej rozrywki, a gdy oprowadzał nas Pan nie było tak ciekawie dużo opowiadał. Na koniec poszliśmy zjeść naleśniki za bardzo mi nie smakowały. Mieliśmy fajnego przewodnika był on młody. Bardzo dużo się nauczyliśmy. Fajnie było z naszą Panią Ewą Platą!
OdpowiedzUsuńWygląda to super. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń