ZAJĘCIA PROJEKTOWE


DODATKOWE ZAJĘCIA POZALEKCYJNE PROWADZONE METODĄ PROJEKTU

Tytuł projektu uczniowskiego: Podróż linią brzegową Morza Bałtyckiego

Główny cel projektu: Rozwój kompetencji kluczowych uczniów klas V poprzez udział w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych w obszarze edukacji morskiej. Poznanie i ugruntowanie wiedzy o krajach nadbałtyckich.

Imię i nazwisko nauczyciela: Ewa Plata 


Skład grupy II:

Dominika
Zuzanna
Kacper
Klaudia
Dominik
Daria  
Temat „Podróż linią brzegową Morza Bałtyckiego” wydał się nam interesujący, pozwalający ująć ważne informacje o morzu w aspekcie podróżniczym oraz pozwoli wykorzystać nasze umiejętności technologii  informatycznej poszukiwania i prezentowania informacji oraz poszerzyć swoje zainteresowania podróżnicze. Efektem pracy grupy będzie opracowanie przewodnika pt. „Dookoła Bałtyku” oraz przygotowanie quizu o krajach nadbałtyckich dla klas IV-VI.
Naszą pracę rozpoczęliśmy 20.03.2014 r.  

PIERWSZE SPOTKANIE: Zapoznaliśmy się z celem projektu „Złap wiatr w pomorskie żagle wiedzy” oraz zasadami udziału w projekcie. Poszperaliśmy trochę w bibliotece szkolnej aby czegoś się dowiedzieć o tematyce morskiej. Przeglądaliśmy zasoby internetu o tematyce Morza Bałtyckiego. Wybraliśmy temat naszego projektu: Podróż linią brzegową Morza Bałtyckiego. Pani powiedziała, że musimy wybrać kapitana grupy. Więc jednomyślnie, a może nie :) wybraliśmy Dominikę.

Zadanie dla grupy na następne zajęcia:  

  •  zastanowić się jakie zagadnienia powinny znaleźć się w naszym projekcie, 
  •  zastanowić się jakie materiały opracujemy 
  • zastanowić się co będzie końcowym efektem naszej pracy



DRUGIE SPOTKANIE: 
Podczas drugiego spotkania wybraliśmy lidera grupy. Liderem została Dominika. Po burzliwej dyskusji wstępnie ustaliliśmy, że ważne informacje o morzu opracujemy w ujęciu podróżniczym. Praca nad tym projektem pozwoli nam wykorzystać i wzbogacić nasze umiejętności posługiwania się środkami technologii informatycznej poszukiwania i prezentowania informacji oraz poszerzyć nasze zainteresowania podróżnicze.
Efektem pracy grupy będzie:
· opracowanie przewodnika pt. „Dookoła Bałtyku”
· przygotowanie gry "Pamięć M. Bałtyckie"
· opracowanie scenariusza Szkolnego Dnia Morskiego.
Na zakończenie projektu zorganizujemy wraz z I grupą Szkolny Dzień Morski, podczas, którego zaprezentujemy nasze działania w ramach projektu.
W trakcie zajęć podzieliliśmy między siebie zagadnienia, które opracowywaliśmy w edytorze tekstowym Word oraz zapoznaliśmy się z obsługa programu do prezentacji multimedialnych Power Point. Pani powiedziała, że możemy wziąć udział w konkursie projektów, ale w tym celu musimy założyć bloga, na którym będziemy umieszczać informacje o naszej pracy. Oczywiście weźmiemy udział w konkursie wszyscy jednogłośnie potwierdziliśmy. Ale mamy też kolejne zadanie, aby przygotowywać krótkie informacje o postępach naszej pracy w grupie oraz współprowadzić bloga np. wstawiać komentarze. Dominika jako lider grupy powiedziała, że wspólnie z całą grupą będą redagować teksty, a Pani będzie umieszczać je na blogu.







 Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·                     zredagować tekst na bloga o naszej pracy,
·                     dalsza praca nad opracowaniem informacji,
·                     zastanowić się jak zorganizujemy Szkolny Dzień Morski,
·                     zastanowić się co jeszcze możemy zrobić w ramach pracy grupy.

TRZECIE SPOTKANIE: Zredagowaliśmy tekst na bloga, trochę nam to zajęło czasu z uwagi na problemy ze stylem pisania Pani się trochę czepiała i zwracała uwagę na formę gramatyczną. Pracujemy nadal nad przygotowaniem przewodnika. Wybieramy informacje z książek znajdujących się w bibliotece oraz z zasobów internetu. Dominika opracowuje Łotwę Zuza - Danię, Kacper - Niemcy Dominik - Litwę, Klaudia - Polskę i Rosję, Daria _ Szwecję i Estonię. Pod okiem naszego opiekuna dopracowujemy naszą prezentację i informacje. Pani udziela nam wskazówek i rad jak wzbogacić naszą prezentację wykorzystując narzędzia programu Power Point. Najwięcej frajdy sprawiły nam animacje i przejścia slajdów. Podczas pracy wymienialiśmy się pomysłami i umiejętnościami. Nasze prezentacje prawie gotowe.

 Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·                     zredagować tekst na bloga o naszej pracy,
·                     przygotować co najmniej pięć pytań (oraz odpowiedzi) do swojego zagadnienia.

CZWARTE SPOTKANIE:  Pod kierunkiem naszego opiekuna założyliśmy dzisiaj konta na GOOGLE, aby móc korzystać z naszego bloga, np. dodawać komentarze i korzystać z poczty elektronicznej Gmaila. Pani Ewa wyjaśniła nam jak dodawać komentarze, przypomniała o netykiecie internetowej. Przygotowane pytania do naszych zagadnień przepisaliśmy na komputerze.  Pytania wysłaliśmy do Dominiki. Dominika zapisała wszystkie pytania w jednym dokumencie. Następnie wszyscy jeszcze raz przeczytaliśmy całość dopracowaliśmy niedociągnięcia i przesłaliśmy elektroniczną pocztą do Pani. Ciekawe, czy dobrze wykonaliśmy zadanie i czy się Pani spodoba?  Każdy jeszcze pracował nad swoją prezentacją, bo oczywiście Pani miała dla każdego drobne uwagi i wskazówki.
Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·                     przesłać do Pani swoją prezentację
·                     przygotować propozycję na zorganizowanie Szkolnego Dnia Morskiego

PIĄTE SPOTKANIE: Na początku zajęć Pani Ewa pochwaliła nas za ciekawe pytania jakie przygotowaliśmy na konkurs Wiedzy o M. Bałtyckim. Następnie Pani poleciła nam jeszcze raz przejrzeć nasze prezentacje i wysłać je do Pani. No i poszło, teraz zostaną jeszcze raz sprawdzone ocenione, a następnie scalimy je i przewodnik pt. „Dookoła Bałtyku" gotowy. Kolejnym punktem naszego spotkania była burza mózgów - jak zorganizować Szkolny Dzień Morski. Wstępnie ustaliliśmy, że podczas tego przedsięwzięcia zaprezentujemy nasz przewodnik, przeprowadzimy konkurs wiedzowy i plastyczne, przygotujemy dekorację szkoły. Pani zaproponowała żebyśmy wykonali prace plastyczne o tematyce morskiej. Pomysł nam się podobał, bo lubimy prace plastyczno techniczne, a tym bardziej, że Pani powiedziała, że ta techniką jeszcze nie pracowaliśmy. Pokazała nam prace wykonane techniką IRYS FOLDING, bardzo nam się ta technika spodobała i postanowiliśmy, że na następnych zajęciach przygotujemy prace, które będziemy mogli wykorzystać jako dekoracje podczas Szkolnego Dnia Morskiego. Dominika powiedziała, żeby każdy poszperał w internecie i poszukał stron z szablonami. Na następnych zajęciach wybierzemy najciekawsze, wydrukujemy i wykonamy prace.
Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·                   przesłać do Pani swoją prezentację
·                   przygotować swoją propozycję zadań na zorganizowanie Szkolnego Dnia Morskiego
·                   przynieść kolorowy papier i klej


SZÓSTE SPOTKANIE:
Pani sprawdziła nasze prezentacje i powiedziała, że jak na pierwsze nasze spotkanie z programem Power Point to nam się udało na nasze prace przygotować na szóstkę. Dzisiaj Pani pokazała nam jak wykonać prace plastyczne techniką IRYS FOLDING. Wydrukowaliśmy wybrane przez nas szablony i wykonaliśmy ilustracje. Bardzo fajna technika. Zajęcia bardzo nam się podobały. Wspólnie z grupą postanowiliśmy przygotować na Szkolny Dzień Morski „grę pamięć", a Dominik i Kacper zaproponowali - wodowanie łódek przez nas wykonanych. Jeszcze Dominika wpadła na genialny pomysł przygotowania kącika potraw rybnych oraz krótkiej informacji na temat wartości odżywczych ryb. Podzieliliśmy między siebie zadania na przygotowanie potraw. W menu będą koreczki śledziowe, kanapki z pastą rybną, sałatka rybna i jeszcze co nam przyjdzie do głowy.
Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·         Dokończyć ilustracje
·         Zaplanować grafikę kart do  GRY MEMORY








SIÓDME SPOTKANIE:
Zabraliśmy się za pracę nad opracowaniem „GRY MEMORY - MORZE BAŁTYCKIE”. Podzieliliśmy się zagadnieniami i zabraliśmy się do pracy. W edytorze tekstowym przygotowaliśmy tabelę a w niej umieściliśmy ilustracje do gry. Trochę nam Pani musiała pomóc w formatowaniu tabeli, aby kartoniki wyszły równe ale tak poszło nam całkiem dobrze. Wzbogaciliśmy przy okazji słownictwo o tematyce morskiej. A najciekawsze było poznanie laminatora i Pani pozwoliła nam samodzielnie go obsłużyć. Nasze karty wyszły rewelacyjnie. Praca w naszej grupie przebiegała bezkonfliktowo jak zawsze zresztą. W internecie poszukiwaliśmy informacji  na temat budowy łódek i statków. Ile tych pojazdów wodnych, małe, duże, towarowe, pasażerskie, sportowe, z żsaglami i bez, a nawet podwodne.
Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·                     przynieść kolorowy papier i klej oraz materiały potrzebne do budowania łódek
  










ÓSME SPOTKANIE:
Super zajęcia!!! Bardzo lubimy projektować i majsterkować.  Zainspirowani pobytem w Muzeum Morskim W Gdańsku gdzie dowiedzieliśmy się jak budowano  łodzie i statki zabraliśmy się do pracy. Zebraliśmy wszystkie przyniesione materiały mamy styropian, materiały odpady drewniane, patyki, wykałaczki, papier. Podzieliliśmy się na dwie grupy zaczęliśmy wymyślać jak mają wyglądać nasze pojazdy wodne. Przymierzaliśmy, układaliśmy trochę się spieraliśmy o pomysł efektu końcowego, ale ostatecznie jesteśmy zadowoleni wyszło super – nawet podobne do statków te nasze wytwory, ale czy popłyną? Dowiemy się 23.05. podczas Szkolnego Dnia Morskiego. Dominika jeszcze przygotowała referat "Ryba dobra na wszystko", który zaprezentuje w kąciku dań rybnych.





             










10 komentarzy:

  1. Fajnie jest w naszej grupie robimy wiele ciekawych i interesujących rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie pracuje się z moją grupą. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne było spotkanie z Mateuszem Kuśnierewiczem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo podobają mi się te lekcje.Dużo się nauczyłam korzystać z powerpointa.A w ogóle fajnie mi się pracuje z naszą grupą. :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo podobały mi się zajęcia na pikniku żeglarskim.Było bardzo fajnie świetnie się tam bawiłam !!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Najbardziej podobało mi się w Muzeum, gdy pracowaliśmy w grupach i bawiliśmy się w odkrywców Morza.Dowiedziałem się na czym polega praca archeologa.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajnie bawiłam się na tej wycieczce.Zainteresowały mnie stroje nurków w których nurkowali ponad 500 lat temu.Świetnie się bawiłam w archeologa gdy rozwiązywaliśmy zadania na kartkach. Moja grupa dostała ciekawy przedmiot którym był kawałek fajki.Oczywiście nie odgadliśmy co to było :( . Ale i tak było ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Podczas wycieczki w dniu 29.04.2014 r. przeszliśmy się przez Stare Miasto w okolicach Fontanny Neptuna. Przechodniów bawili mimowie, którzy zrobili na mnie ogromne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Na wycieczce w Gdańsku najbardziej podobało mi się w muzeum. Byliśmy podzieleni na dwie grupy. Bardziej podobało mi się z Panią przewodnik. Było bardzo ciekawie uzupełnialiśmy ankiety i było więcej rozrywki, a gdy oprowadzał nas Pan nie było tak ciekawie dużo opowiadał. Na koniec poszliśmy zjeść naleśniki za bardzo mi nie smakowały. Mieliśmy fajnego przewodnika był on młody. Bardzo dużo się nauczyliśmy. Fajnie było z naszą Panią Ewą Platą!

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda to super. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń